تولید ژل تزریقی برای التیام زخم های دیابتی

15اوت2016 -محققان دانشگاه بنگور در حال تحقیق بر روی تولید یک ژل تزریقی برای کمک به بهبود زخمها در افراد مبتلا به دیابت هستند.

این پروژه ی جدید از میان صدها پروژه ی دیگر درهشت دانشگاه در ولز، 26 میلیون پوند کمک مالی از اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد. این بخشی از بورسیه ی مهارت های دانش اقتصاد II است، که توسط دانشگاه بنگور رهبری می شود.

محققان در حال برنامه ریزی برای تولید یک پلیمرهیدروژلی هستند که حاوی پلیمرهای زیست سازگار می باشد. هدف از تولید این هیدروژل مقابله با عفونت در زخم ها است.

زخم های افراد مبتلا به دیابت اغلب آهسته تر التیام می یابد و بالا بودن قند خون به مدت طولانی می تواند خطر عفونی شدن زخم‌ها را افزایش دهد.

به گفته دکتر هانگیون تای از دانشکده شیمی دانشگاه بنگور، 25 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در سراسر جهان در نهایت به زخم های دیابتی مبتلا می شوند. این زخمها می توانند به کاهش تحرک بیماران، ناتوانی در انجام کار و در برخی موارد، قطع عضو بیانجامد.

به نظر می رسد سیستم هیدروژلی که دانشگاه بنگور توسعه داده است با ژلهای فعلی موجود در بازار متفاوت است. ژلهای فعلی به طور معمول به بافت بدن متصل می شوند، اما برداشتن پانسمان می تواند به زخم آسیب وارد کند.

پانسمان جدید طوری طراحی شده است که بر روی زخم در طی زمان مورد نیاز باقی مانده و سپس تجزیه می شود، بدین ترتیب نیازی به برداشتن پانسمان از روی زخم وجود ندارد.

دکتر تای گفت: برخی از پلیمرها در پانسمان از جنس پلی استر هستند و می توانند آب را در خود نگه دارند و دارای خواصی مشابه با بافت نرم هستند،همچنین، ما می توانیم مواد تغذیه ای و داروهای خاصی را درون این ژل جاسازی کنیم.

به عنوان بخشی از پروژه ای که بودجه ی آن توسط اتحادیه اروپا تامین می شود، دانشگاه بنگور تیمی متشکل از یک شرکت محلی و یک دانشجوی دکترا، را برای تولید این سیستم هیدروژل تشکیل خواهد داد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/development-begins-of-injectable-gel-that-could-heal-diabetic-wounds-96721728.html